بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

تهران، ملارد، مارلیک میدان گلها دکتر حسابی شمالی

info@marlik-clinic.com

مراقبت های پس از عصب کشی جلسه دوم
مراقبت های پس از عصب کشی

مراقبت های پس از درمان ریشه یا به اصطلاح مراقبت های پس از عصب کشی دندان بایدها و نبایدهایی هستند که به بهبود سریع عارضه و درمان مناسب آن کمک مینمایند. بطور معمول درمان ریشه دندان با توجه به وضعیت دندان طی یک یا دو جلسه انجام میشود که هر کدام مستلزم احتیاط ها و مراقبت های خاص پس از درمان خود هستند که در اینجا برای شما شرح داده شده است.

در صورتیکه درمان ریشه توسط پزشک شما طی یک مرحله انجام شده است لازم است تا موارد زیر را به دقت انجام دهید. اما چنانچه بسته به نظر پزشک درمان ریشه در دو مرحله میبایست انجام شود و در حال حاضر مرحله اول را انجام داده اید لطفا دستورات مربوط به مراقبت های جلسه اول درمان ریشه را مطالعه فرمایید. مراقبت های جلسه دوم و یا درمان تک مرحله ای شامل دستورات زیر هستند:

1. تا یکساعت پس از درمان از خوردن غذاهای جویدنی خودداری فرمایید.
  2. در چند روز ابتدایی پس از اتمام درمان ممکن است احساس درد در دندان مورد معالجه داشته باشید که طبیعیست اما از فشار آوردن روی آن خودداری نمایید.
  3. داروهای تجویزی مطابق دستور پزشک مصرف گردد.
  4. در چند روز ابتدایی احساس درد در دندان تحت درمان طبیعی است اما در صورت شدید بودن یا مشاهده تورم لازم است تا به درمانگاه مراجعه شود.
  5. بهتر است دندان های عصب کشی شده را برای محافظت و دوام بیشتر و عمر طولانی روکش نمایید لذا در صورتیکه قصد روکش کردن دندان عصب کشی شده را دارید در اولین فرصت ممکن به پزشک خود اطلاع دهید.

توجه فرمایید که با از بین رفتن اثر بی حسی مورد استفاده شده حین درمان و بازگشت حس به عصب، ممکن است در طول دوره بهبود بیماری درد و یا حساسیتی را در ناحیه ای خاص تجربه نمایید که امری عادیست.افرادی که قبل از فرآیند درمان در معرض درد یا عفونت قرار گرفته اند این موضوع را بیشتر حس میکنند اگرچه که ممکن است هر کسی به آن مبتلا شود. حساسیت و یا ناراحتی اغلب با داروهای مسکن ساده مانند پاراستامول و یا ایبوپروفت برطرف شده و برای دردهای شدیدتر امکان تجویز سایر مسکن های قویتر با مراجعه به پزشک وجود دارد.

عصب کشی
مراقبت های پس از عصب کشی
معرفی بهترین پزشکان در زمینه عصب کشی
چه غذاهایی مناسب مراقبت بعد از عصب کشی دندان است؟

به منظور طی شدن مطلوب دوره درمانی لازم است ملاحضاتی در خوردن و نوشیدن و نوع غذاها و نوشیدنی های انتخابی خود داشته باشید. رعایت این نکته به شما کمک خواهد کرد که روند بهبودی شما در مدت زمان مناسبی طی شود به همین منظور لازم است بایدها و نبایدهای تغدیه ای را رعایت کنید. بهتر است در روزهای ابتدایی پس از درمان از غذاهای نرم استفاده شود.

برخی غذاهای نرمی که پیشنهاد می شود پس از عصب کشی دندان استفاده نمایید عبارتند از :
  • جو دو سر یا گندم می باشد که با شیر می تواند مخلوط شود و خورده شود
  • سوپ سبزیجات ولرم، چه پوره شده چه حاوی سبزیجات نرم
  • مقداری گوشت، تخم مرغ له شده، یا املت به خاطر پروتئینش
  • موز له شده که یک ومیان وعده سالم می باشد
  • آووکادو
  • پاستا یا نودل های دیگر در صورتی که نیاز به پرکردن دندان دارید
چه غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان نامناسب هستند؟

اگر هنوز هم برخی عصب ها بعد از درمان در ریشه وجود داشته باشند، ممکن است مدتی دندان تان حساس شود. لذا در این مدت میبایست غذاها و نوشیدنی های با دمای متوسط و نزدیک به دمای بدن استفاده نمایید.

از جمله غذاهای نامناسب بعد از عصب کشی دندان :
  • تافی، آدامس و شکلات، چون همه این ها چسبناک هستند و روکش را از جا در می آورند
  • یخ، که حساسیت دندان را بیشتر می کند و خیلی سفت و سرد است برای دندانی که بازیافت شده
  • سوپ داغ، که با دمای بسیار بالایش باعث درد و ناراحتی می شود
  • کل نوشیدنی های گرم و سرد، که این حساسیت دندان را بیشتر می کند.
نکات مهم و جمع بندی نهایی

در یک جمع بندی کلی و به منظور مراقبت بعد از عصب کشی دندان لازم است موارد زیر را به خاطر داشته و آن را با دقت رعایت کنید :

• تا زمانی که اثر ماده بی حس کننده را در ناحیه ی فک، لب یا زبان حس می کنید از جویدن خودداری نمایید .
  • در صورت داشتن درد، از آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی که پزشک برایتان جویز نموده است استفاده نمایید مانند ایبوپروفن یا مفنامیک اسید .البته این دردها پس از انجام عصب کشی دندان طبیعی است و به حالت های گوناگون مثل ضربان دار و یا در حین ایجاد فشار و ضربه ممکن است ایجاد شود ولی موقتی است و به مرور زمان و بعد از تاثیر گذاری داروها  رفع خواهند شد.
  • پس از عصب کشی از قسمت مخالف فک خود برای جویدن استفاده نمایید.
  • از جویدن آدامس وشیرینی ها و خوراکی های چسبنده خودداری نمایید.
  • پس از دو ساعت می توانید از غذاهای نرم استفاده نمایید و کاملا به دمای غذا توجه داشته باشید که سرد و یا داغ نباشد.