بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

تهران، ملارد، مارلیک میدان گلها دکتر حسابی شمالی

info@marlik-clinic.com

مراقبت های پس از درمان ریشه RCT
مراقبت های جلسه اول درمان ریشه (RCT)

مراقبت های پس از درمان ریشه یا به اصطلاح مراقبت های پس از عصب کشی دندان بایدها و نبایدهایی هستند که به بهبود سریع عارضه و درمان مناسب آن کمک مینمایند. بطور معمول درمان ریشه دندان با توجه به وضعیت دندان طی یک یا دو جلسه انجام میشود که هر کدام مستلزم احتیاط ها و مراقبت های خاص پس از درمان خود هستند که در اینجا برای شما شرح داده شده است.

در صورتیکه درمان ریشه توسط پزشک شما طی دو مرحله انجام میشود لازم است تا مراقبت های مربوط به هر جلسه را بطور مجزا مطالعه و اجرا نمایید. اما چنانچه بسته به نظر پزشک درمان ریشه در یک مرحله قابل انجام است صرفا مراقبت های مرتبط با جلسه دوم را مطالعه فرمایید. مراقبت های جلسه اول درمان شامل موارد زیر هستند:

1. تا یکساعت پس از درمان جهت محکم شدن پانسمان از خوردن مایعات و یا غذاهای جویدنی خودداری فرمایید.
  2. از فشار آوردن بر روی دندان دارای پانسمان (مانند مسواک زدن) خودداری نمایید.
  3. داروهای تجویزی مطابق دستور پزشک مصرف گردد.
  4. در چند روز ابتدایی احساس درد در دندان تحت درمان طبیعی است اما در صورت شدید بودن یا مشاهده تورم لازم است تا به درمانگاه مراجعه شود.
  5. در صورت خارج شدن پانسمان جهت قراردادن مجدد آن حتما و در اولین فرصت به درمانگاه مراجعه نمایید.
  6. حتما در تاریخ مقرر شده برای ادامه درمان به پزشک مراجعه نمایید در غیر این صورت علاوه بر اینکه احتمال پیشامد مشکل برای دندان تحت درمان و از دست رفتن آن وجود دارد، مسئولیت عواقب آن بدلیل عدم مراجعه نیز بر عهده خود بیمار خواهد بود.

توجه فرمایید که با از بین رفتن اثر بی حسی مورد استفاده شده حین درمان و بازگشت حس به عصب، ممکن است دو طول دوره بهبود بیماری درد و یا حساسیتی را در ناحیه ای خاص تجربه نمایید که امری عادیست.

افرادی که قبل از فرآیند درمان در معرض درد یا عفونت قرار گرفته اند این موضوع را بیشتر حس میکنند اگرچه که ممکن است هر کسی به آن مبتلا شود. حساسیت و یا ناراحتی اغلب با داروهای مسکن ساده مانند پاراستامول و یا ایبوپروفت برطرف شده و برای دردهای شدیدتر امکان تجویز سایر مسکن های قویتر با مراجعه به پزشک وجود دارد.

مراقبت های جلسه اول درمان ریشه
مراقبت های پس از عصب کشی
معرفی بهترین پزشکان در زمینه عصب کشی
اهمیت مراقبت های پس از درمان ریشه یا RCT

به همان اندازه فرآیند درمان مهم و ضروری بوده و هم برای کنترل و مدیریت درد، و هم برای پیشگیری از بروز هر گونه ناراحتی عفونی ضروری است. دهان مکانی کاملاً آسیب پذیر است، جایی که بسیار مستعد عفونی شدن است. اکثر باکتری هایی که وارد بدن می شوند از راه دهان و از طریق خوردن و نوشیدن وارد بدن می شوند که این مهم خود اهمیت موضوع را با توجه به جراحات وارده پس از عصب کشی دو چندان مینماید.

درد و ناراحتی های ناشی از درمان ریشه نسبتاً اندک بوده و نیاز به استراحت ندارد. دندانپزشک نبز با تجویز داروهای ضد التهاب های غیر استروئیدی در تخفیف عوارض به شما کمک خواهد نمود. حتی اگر پس از فرایند دردی احساس نمی کنید، طبق دستور دندانپزشک آنها را مصرف کنید. این فرایند منجر به بروز مقداری التهاب خواهد شد، زیرا تنها برای کنترل درد تجویز نشده است، بلکه برای التهابی تجویز شده است که اتفاق خواهد افتاد.